– Vi har nå opprettet et nytt logistikksenter her i Moss. Det er et lager på 23000 kvadratmeter. Her har vi alle former for plukk og pakk, enten det er lang- eller korttidslagring, sier Magnus Raab i JAS Wordlwide Norway AS, .
JAS Worldwide i Moss har som sin hovedoppgave å drive med transport og logistikk til og fra havner over hele verden. Greenport services på sin side opererer containerterminalen på Moss havn. Det nye lageret på Moss havn effektiviserer denne driften.
– Noen av kundene våre har store høysesonger. Det kan dreie seg om sommer- eller vintervarer. Dess flere og mer arealeffektive kvadratmetre vi har til rådighet, dess bedre kan vi imøtekomme dette behovet, sier Raab.
Raab understreker at han har kunder som kun trenger hjelp med “toppene”.
– Flere av våre kundebedrifter sine egne lagre, men så er det noen topper, som overgår kapasiteten deres. Det kan for eksempel være at de trenger å ha masse sykler på lager på våren. Dette kan vi hjelpe dem med.
Når syklene er solgt, anvender Raab gjerne den ledige lagerplassen til noe annet.
– Ettersom vi har mange kunder, kan vi koordinere det slik at vi noen andre opptar plassen til syklene om høsten og sommeren. Med god planlegging er vi arealeffektive året igjennom.
I likhet med mange andre aktører på Moss havn, har også JAS tatt del i det grønne skiftet. Førstnevnte var for eksempel tidlig ute med å gå over til elektriske trucker og varebiler. Lageret er en del av den grønne bedriftsatsingen.
– Det bygget er et topp moderne logistikkbygg, som er bygd etter en standard som heter BREEAM, som tar hensyn til miljøvennlige løsninger, sier Raab.
Han tilføyer at de har varmepumper som bidrar til oppvarming, samt solcellepanel på taket.
– På denne måten sørger vi for at avtrykket vårt er så lite som mulig.
JAS Worldwide Norway har en lang og stolt tradisjon i Norge og Moss. Raab tror fortsettelsen kan bli like spennende for både Greenport Services og JAS. Han forteller at han leder en sammensatt gjeng kompetansemessig, hvilket kommer godt med på hektiske dager.
– Vi har mellom fem og sju anløp her i uka. De kommer ofte innenfor nokså små tidsrom, gjerne på mandager. Da er det viktig å ha folk som kan koordinere og planlegge dette på skikkelig vis.
En av avdelingene Raab leder booker og følger opp transporten for kundene over Moss havn. En annen avdeling organiserer fortollingen. Ettersom Norge står utenfor EU, så må fortsatt alle varer tollbehandles før de kan sendes ut til sluttkunde.
– Vi gjør mye forskjellig, men det gir oss også en helhetlig forståelse for transportkjeden, avslutter Raab.