Siden 2022 har Moss havn deltatt i REDII Ports det er Interreg-prosjekt som er delfinansiert av EU. REDII Ports fokuserer på smarte løsninger for fornybar energi fra et havneperspektiv. Vedlagt følger rapport fra utredning i Moss havn.
De ulike partnerne i prosjektet undersøker ulike former for energi produksjon, energi lagring og sirkuler økonomi. Moss havn har sammen med Korsør havn sett på energilagring i havnene.
Moss havn er i gang med å elektrifisere havnedriften. Målet er å nå nullutslippsmålet innen 2030. Dette vil medføre at energibehovet i fremtiden vil øke. For å matche dette fremtidige energibehovet ser Moss havn på muligheten for å integrere et battery electric energi storage system (BESS) i havna.
Med en slik batteriløsning vil vi kunne hente energi fra nettet når det er mye kapasitet på nettet eller når prisen på energi er lav. Vi vil så kunne bruke energien som er lagret når kapasitet på nettet er lav eller energien er kostbar.
Batteriløsning vil også kunne bidra til å ta bort nettbelastning på toppene av forbruk. I ytterste konsekvens kan dette være en begrensende faktor og batteriløsning være et avgjørende alternativ.
Sammen med SWECO har det blitt utarbeidet en rapport som ser på ulike muligheter for en slik installasjon. Rapporten har analysert havnens nåværende energiforbruk og hva som er forventet forbruk i fremtiden. Rapporten ser også på muligheten for å integrere batteriløsningen sammen med en solceller eller vindturbiner.
SWECO sin rapport gir tre alternativ for en batteriintegrasjon. Første alternativ er en stor batteripakke som er sentralt plassert i havna. Med denne løsningen må man legge om infrastrukturen i havna slik at trafoer, kran og ladepunkt er knyttet opp i et felles nett. Alternativ 2 er flere små batteripakker på ulike steder i havna. Med denne løsningen trenger man ikke et felles nett i havna. Det tredje alternativet er en flyttbar batteripakke. Den kan flyttes fra der den lades til der energibehovet er.
SWECO sin rapport konkluderer med at det er mulig med batteriløsning i Moss havn i kombinasjon med solceller. Rapporten anbefaler en batteriløsning på mellom 1 MWh og 2 MWh som integreres på et felles nett i havna. Denne løsningen vil være den mest økonomiske fordelaktige tatt i betrakting dagens batteri-priser.
Moss havn har også fått hjelp fra Fagskolen i Oslo. Fagskolens prosjektrapport tar for seg løsninger for det nye ladeanlegget til de de nye elektriske containertruckene i Moss havn. Løsningene omhandler prosjekteringen av alternativ energiproduksjon og energilagring og en prognose av energipriser på høy- og lavspentnettet.