Gretha vil operere i samme fart og utføre de samme oppgavene som den gamle arbeidsbåten, Emil. Rinden forklarer: "Vi kommer til å bruke denne båten på samme måte og fart som vi brukte vår gamle arbeidsbåt Emil, som er rundt 7 knop. Når vi ligger i 7 knop, kan jeg bruke båten hele dagen når jeg skal ut og jobbe. "Da har vi god rekkevidde, og det fungerer meget godt med elektrisk drift."
Den elektriske båten har et høyt moment og kan nå 27 knop, noe som egner seg godt ved assistanse ved nød-oppdrag og andre oppdrag lengre unna som vannprøver hos Movar i Larkollen.
Den helelektriske båten er utstyrt med to motorer og to batteripakker. Dette gir ekstra sikkerhet, da båten fortsatt kan bevege seg med den andre motoren dersom det oppstår problemer med en batteripakke eller en motor. Rinden legger også vekt på miljøfordelene: "Det er en enkel båt å stelle og serve. Det er veldig moro å slippe det vedlikeholdet vi hadde på Emil, hvor vi hadde en stor gammel V8 diesel. Emil var en god båt som fungerte fint i jobben, men den var svært gammel og utdatert, spesielt etter mange gamle reparasjoner av skroget fra 80-tallet som gjorde det umulig å sette den i stand.
Den nye arbeidsbåten er ellers stødig og fin å jobbe fra.
Gretha gir også fleksibilitet i arbeidsoppgavene til havnens mannskap. Med høye skanser på dekket og god beskyttelse mot ytre påvirkninger, kan båten brukes både til assistanseoppdrag og andre arbeidsoppgaver på sjøen.
"Vi kan bruke båten til alt fra å assistere ASKO sine autonome droneskip, utføre arbeid på bryggene og de små oppgavene vi har langs kysten i Moss, så det fungerer veldig bra."
Når det gjelder fremtiden, ser Rinden positivt på bruken av elektriske båter. Han understreket fordelen med behagelig kjøring og lavt støy fra en elektrisk motor. Han håper også på økt tilrettelegging med etablering av hurtigladere for elektriske båter rundt omkring og mener vi kommer til å se mer av elektriske båter. "Nå har jeg fine forhold. Om vinteren er det varmt og godt inne her, og ikke minst trygt uten vibrasjoner og eksos. Jeg har radar hvis jeg møter på tåke, så det er en trygg arbeidsplass".
Ervervelsen av den helelektriske arbeidsbåten, er med på å understreke Moss havn sin satsning på miljøvennlige og moderne løsninger i havnedriften. Denne innovasjonen bidrar til både et bedre arbeidsmiljø og redusert påvirkning på naturen, og viser vei for en mer bærekraftig fremtid innen maritim sektor.