-Før vi startet prosjektet reiste vi rundt i og så på forskjellige løsninger, både for design av bygget, men også hvordan de forskjellige lagrene var lokalisert i forbindelse med havner og knutepunkt forteller Pål Christian Andersen, Logistikkdirektør hos Europris.I forbindelse med jernbaneutbyggingen i Moss hadde Moss havn selv utfordringer med plass og byggingen av en tørrhavn eller innlandshavn var allerede i gang, noe som gjorde at alle brikkene falt på plass for Europris.Europris er Norges største containerimportør og tar inn 4-5000 containere årlig. De fleste av disse containerne kommer via Moss havn og blir fraktet direkte til innlandshavna. Dette gir Europris god fleksibilitet til å kunne tilpasse vareflyten inn til lageret.
Det nye lageret er i dag Norges nest største lagerbygning med en grunnflate på 60000 kvm. Det er også det største bygget i Norge som er bygget i en operasjon. Lageret er todelt med et såkalt lavlager med manuell plukking fra 40000 palleplasser, og et helautomatisk pallelager med 11 stablekraner og kapasitet til 60000 paller. Dette fører til en helt annen effektivitet på plukkingen, men også til at man bedre kan planlegge utsendelsene til butikkene som igjen fører til fulle lastebiler og bedre transportøkonomi.-I forbindelse med covid-19 har vi allerede sett en vekst som var forventet 5-6 år frem i tid. Det har vært en hektisk periode som vi kom oss gjennom på grunn av det nye lageret forteller logistikkdirektøren. Han fremhever også viktigheten av beliggenheten for fremtiden.-Med nærhet til havn og E6, samt kort vei til et cluster med kompetanse på drift av automatiserte lager, vil Mosseregionen i fremtiden kunne ta en solid posisjon både som kompetansesenter og knutepunkt for de store kjedene. Vi ser også på dette som en fordel da det vil tiltrekke seg kompetanse.