I Norge finnes det mer enn én million fritidsbåter, og vi vet alle at svært mange av disse båtene til enhver tid ligger i havn - selv på de fineste sommerdagene. Så nå som det finnes delingskonsepter for klær, verktøy, biler, hjem etc - er det logisk at mange også vil dele båt! Kruser AS har derfor etablert en båtpool der medlemmene betaler for tilgang til båt for en sesong, mens Kruser tar seg av alt det praktiske. På den måten utnyttes arealer og ressurser som benyttes i produksjon, bruk og vedlikehold av båt mye bedre.
Kruser har hatt suksess med sin satsing på elbåtpool som ble etablert i Oslo og Bærum i år. Alle medlemskap i ble raskt utsolgt, og selskapet ønsker derfor å etablere seg på flere lokasjoner i 2021. Foreløpig er det avklart at det vil stå elbåter i Asker, Arendal og Bergen tillegg til Moss. Poolen fungerer slik at selv om man er medlem i Moss, vil man kunne benytte alle båtene i poolen. Så om man for eksempel er på besøk i Oslo, har man enkelt mulighet for også å oppleve hovedstaden fra sjøen. Den båtturen bookes enkelt i appen – på samme måte som man booker sin lokale båttur.
- Vi har tro på at elbåt og båtdeling vil være fremtidens båtliv, sier daglig leder av Kruser AS, Christer Ervik. - Moss er en kystby med et aktivt båtliv. Likevel er ennå ikke sjøen for alle. Båtdeling gjør det mulig for flere i Moss å ta del i båtlivets gleder uten å måtte investere i egen båt og uten at man båndlegger enda mer av en allerede tungt belastet kystlinje. Vi har fått mange henvendelser om at vi er ønsket til Moss og vi gleder oss til å komme i gang, avslutter Ervik.
Kruser vil også ha to båter liggende sentralt i Moss gjestehavn og to båter på Verket. - Moss havn er stolte av å bidra til at både miljøvennlig båtliv og en sterk trend innenfor delingsøkonomien blir tilgjengelig i Moss. I byen hvor vannet står så sterkt er det flott at Kruser vil etablere seg i 2021. Gjennom denne etableringen kan mossinger og andre medlemmer få ta del i nullutslipp båtliv. For oss i Moss Havn får vi verdifull kunnskap om hvordan vi kan bidra med infrastruktur slik at også båtlivet kan starte på elektrifiseringen som vi kjenner så godt til fra bilverden, sier havnesjefen i Moss, Øystein Høsteland Sundby.
Kruser har fire ulike medlemskap. Forskjellene er i hovedsak båtenes hastighet ogstørrelse, samt tidsrommet de kan benyttes. Sesongmedlemmene kan benytte båtene mellom kl 07 og 23 alle dager, mens et dagtid-medlemskap gir muligheten til å reserverebåter mellom 07.00 og 14.30 på hverdagene.
I tillegg kan man velge mellom båtopplevelser i en komfortabel, godt utstyrt båt eller båter med kraftig motor som gir høy fart. Uansett medlemskap kan medlemmene booke båt så ofte de vil i sesongen.