Selskapet har 250 ansatte i Norge og er nylig blitt en del av JAS Worldwide, som står bak det nye lager-og logistikksenteret rett ved siden av innlandshavna på Vannem i Moss.
I følge Daglig leder, Gerdt Meyer, er hoveddriften til JAS er primært import, eksport og transporttjenester og han beskriver konsernet som “godsets reisebyrå” som håndterer transport til og fra alle steder i verden, inkludert drift av mange havner over hele verden.
Avdelingen i Moss ledes av Magnus Raab og sysselsetter omkring 50 medarbeidere.
-I Moss havn har vi ansvaret for å håndtere containerterminalen med lossing og lasting av skip, vi opererer feederbåter og ut og innlevering av containere på lastebåter.
Greenport services håndterer også havner i Larvik, Kristiansand og Bergen i tillegg til Moss. Alle disse havnene ligger i sentrum eller med nærhet til sentrum, noe som gjør at det er mange hensyn å ta. -Havnene ligger der de ligger fra gammelt av og det er ofte i eller nært på bysentrum. Vi jobber derfor mye med å gjøre operasjonene så skånsomme som mulig for de rundt oss, både med tanke på støy, men også trafikk og når på døgnet transporten skjer.
Den store forskjellen på Moss havn i motsetning til mange andre containerhavner er de små arealene. iVi har en del mindre plass i Moss havn enn sammenlignbare havner som Borg Havn og Larvik havn, spesielt etter at området måtte reduseres i forbindelse med utbygging av jernbane. Heldigvis har vi veldig høy effektivitet i Moss. Løsningen med at vi kan flytte de containerne som skal stå litt lenger opp til innlandshavna gjør at vi klarer å gjennomføre det vi skal selv på relativt små arealer.
Greenport services har et sterkt miljøfokus i hele konsernet og da elektrifiseringen av aktiviteten i Moss havn startet med tilrettelegging av lading for både kjøretøy og skip var Greenport services raskt på ballen. -Vi begynte smått med truckene på lageret og gikk videre til å oppgradere varebilene med elektriske. Vi har også stilt nye krav til personales firmabiler og vi gjør stadig små endringer hele tiden for å endre fra fossilt drivstoff til elektrisitet.
I fremtiden vil nok også de store container traktorene elektrifiseres, noe som reduserer både støy og utslipp.
Greenport Services bytter nå navn til JAS, men vil fortsatt operere havnen som tidligere.